Under 2023 höjdes det skattefria beloppet för milersättning. Men hur mycket var det nu igen? Hur fungerar det i praktiken? Och hur ska man egentligen tänka kring milersättningen som företagare, för att dra nytta av den på rätt sätt? Såhär i semestertider tänkte vi att vi skulle fräscha upp minnet lite, inför den stundande hösten.
Milersättning är en ekonomisk ersättning som man har rätt till för att täcka bilkostnader i samband med tjänsteresor. Den baseras vanligtvis på antalet körda mil och ett fast pris per mil. Vanligast är att arbetsgivaren betalar ut milersättningen löpande, men man kan alltid också göra avdrag på 25 kr per körd mil i sin inkomstdeklaration för att få tillbaka pengarna för resekostnaderna i efterhand. När man är på tjänsteresa har man dessutom ofta rätt till skattefria traktamenten.
2023 höjdes gränsen för det skattefria beloppet för milersättning för att bättre matcha det rådande ekonomiska läget. Man höjde beloppet från 18,50 kr milen till 25 kr milen. Under 2024 har emellertid inga höjningar införts. Det betyder alltså att du vid resor i tjänsten med egen bil har rätt till en skattefri ersättning om 25 kr milen.
Däremot skiljer sig reglerna åt mellan privat bil och tjänstebil eller förmånsbil:
Dessa belopp är schabloniserade och fastställda av Skatteverket, och är tänkta att täcka upp för de bränsle- och slitage- och andra kostnader som tillkommer vid resor i tjänsten.
Det är inte ovanligt att avtala en högre milersättning, då bilen, beroende på modell, ofta kostar mer än 25 kronor per mil. Unionen rekommenderar att arbetsgivare minst betalar 19,50 kronor per körd mil utöver det skattefria beloppet.
Vid avtal om en högre ersättning än Skatteverkets schablonbelopp är det dock viktigt att komma ihåg att delen som överstiger det skattefria beloppet betraktas som ett lönepåslag, vilket betyder att arbetsgivaren behöver betala arbetsgivaravgifter och att den anställde kommer beskattas. Får en förare exempelvis 35 kronor i milersättning av sin arbetsgivare är således 25 kronor av dessa skattefria medan resterande 10 kronor är skattepliktiga.
Som vi nämnde är den verkliga kostnaden per körd mil ofta betydligt högre än 25 kr. Exakt hur hög den är beror ju väldigt mycket på omständigheterna, men ett vanligt påslag att göra på fakturan för resekostnader brukar vara någonstans runt 50 kr per mil. Reser du som företagare i tjänsten med din privata bil kommer du av dessa 50 kronor fortfarande kunna plocka ut 25 kronor skattefritt, medan resterande belopp - i det här fallet - 25 kronor räknas som en intäkt i företaget.
För att ta ett exempel kan vi ponera att du som företagare behöver resa 40 mil för att fullgöra ett uppdrag. Du kommer då överens med din kund att du fakturerar dem 2000 kr plus moms (40 x 50) för dina bilkostnader. Det betyder att du kan ta ut 1000 kr (25 x 40) skattefritt, medan övriga 1000 kr (25 x40) räknas som intäkt i ditt bolag.
Glöm heller inte bort att du kan få annan ersättning för exempelvis parkeringsavgifter som du i så fall drar av som vanliga kostnader i bokföringen.
{{cta}}
Vid skatterevision gäller så kallad omvänd bevisbörda, vilket betyder att det är upp till dig som yrkar på milersättning att bevisa att du gör rätt. Du behöver alltså kunna styrka att den körda sträckan verkligen har gjorts inom näringsverksamheten, vilket i sin tur betyder att det är väldigt viktigt att föra en körjournal. I körjournalen ska du bland annat visa upp:
För mer information om hur du fyller i journalen på korrekt sätt, hänvisar vi dig till Skatteverkets guide.
När det handlar om resor till och från jobbet har man rätt att göra avdrag på den del av utgifterna som överstiger 11 000 kronor. Men för att detta avdrag ska vara applicerbart krävs bland annat att:
För konsulter som arbetar under en längre tid på en och samma arbetsplats kan det vara värt att poängtera att denna arbetsplats kommer räknas som ditt huvudsakliga tjänsteställe, och att du därmed behöver förhålla dig ovan nämnda kriterier för att ha rätt till skattefri milersättning. För att ta reda på exakt vad som gäller för just dig och ditt företag rekommenderar vi att läsa på Skatteverkets hemsida eller kontakta en auktoriserad redovisningskonsult.
{{cta-2}}
Vi kan redovisning. Hör av dig, så tar vi det därifrån.